Zoeken
  • Institute of Ideas

Let’s get it started

Bijgewerkt: 7 mei 2019


Het leek een grap, maar dat was het niet. Op maandag 1 april 2019 startte ik als accountmanager bij Institute of Ideas. Na een zeer leerzame periode van 3 jaar bij mijn vorige werkgever, InMarkt concepts uit Tilburg, liep ik in de eerste maanden van 2019 tegen deze interessante vacature aan. Het leek wel of mijn kennis die ik had opgedaan vanuit mijn studie SPECO (sport)communicatie op de Fontys en de ervaringen als accountmanager bij mijn vorige baan kon gaan combineren. Vanuit mijn natuurlijk enthousiaste houding ben ik in Valkenswaard gestart.


Institute of Ideas klinkt als een heel creatieve organisatie en dat is het ook. Met een team van ongeveer 60 (be)denkers, creatievelingen en makers is niks hier te gek. Werken voor een marketingcommunicatie-bureau is niet zo raar. Zo kan je in elke plaats wel ergens terecht. Maar waarom kies je als bedrijf voor een organisatie om jouw opdracht uit te laten voeren? Volgens mij omdat je een goed gevoel hebt bij een organisatie. En dat goede gevoel kreeg ik hier.

Dit bedrijf is meer dan een marketingcommunicatie-bureau. Institute of Ideas is een organisatie waar 7 bedrijven samen zijn gekomen die onder één dak opereren. Hier werken zij allemaal samen om alle marketingcommunicatie-activiteiten te bedenken, creëren, maar het ook te maken: een “one-stop-shop”. Het communiceren als “one-stop-shop” kan misschien wat onduidelijk overkomen. Want wat kunnen ‘jullie’ dan allemaal? Hier kan eigenlijk alles! Het ligt er maar net aan wat er nodig is voor de klant om van een 6 een 9 (of een 10 natuurlijk) te maken. Het is dan ook mooi dat ik zowel bij MKB+ bedrijven als A-merken kom om in gesprek te gaan over hun verhaal en visie.


In mijn eerste maand is me in ieder geval wel iets duidelijk geworden: alles is mogelijk, als er maar een idee achter zit. Hier is binnen een maand tijd een merkactivatie voor Vtech gecreëerd, en ook ontwikkeld. Binnen één week is een Volkswagen T2-busje gesignd naar de Toet Toet-auto Siem Safaribus. Deze bus rijdt enkele weken naar diverse locaties in België en Nederland om het merk te activeren.

Een ander mooi voorbeeld van een merk die Institute of Ideas heeft doorlopen is het biermerk Alfa. Van een herpositionering op de Nederlandse markt, waarbij een nieuw design voor het flesje en etiket werd gemaakt, tot een grote activatie op een evenement in Amsterdam. Daarnaast wordt Alfa ondersteund in de social mediacampagnes. Uiteindelijk zullen er nog meer marketingcommunicatie-uitingen komen om het merk weer top-of-mind bij de klant te krijgen. Omdat de marketingcommunicatie-activiteiten onder één dak vallen, is snel en duidelijk schakelen hier geen probleem. Bedrijven kunnen in ‘ons restaurant’ een menu met meerdere gangen afnemen, maar voor sommige bedrijven zijn één of twee gerechten genoeg.


In de komende weken ga ik met deze bagage op pad om het volgende succesverhaal te vinden. Want zeg nou zelf. Word je hier niet dolenthousiast van?!


Roy Spitters is vanaf 1 april accountmanager van Institute of Ideas.

0 keer bekeken